Do-In

Een Oosterse bewegingskunst.

Wat is Do-In?

Do-In is een Oosterse bewegingskunst die een paar duizend jaar geleden is ontstaan in het oude China, in dezelfde tijd als de traditionele Chinese geneeskunde. Hierdoor zijn er veel overeenkomsten tussen die twee.

De oosterse visie gaat ervan uit dat je lichaam, naast de bekende stelsels van bloedvaten, zenuwen en spieren, ook een uitgebreid systeem van meridianen (energiebanen) heeft waardoor de energie door je lichaam stroomt. Als deze levensenergie goed stroomt, voel je je fit en gezond, kalm, helder en in balans. Als er stagnaties zijn, ontwikkel je klachten.

In het begin zijn die vaak nog klein en onopvallend: spanning, vermoeidheid, huiduitslag of een zeurende pijn. Blijft de blokkade, dan worden de klachten langzaam erger. Het is dus belangrijk om onbalans in een vroeg stadium te herkennen en te herstellen. Do-In is een mooie manier om de energie weer te laten stromen.

Do-In betekent letterlijk: ‘de energie door de meridianen leiden door de ledematen te strekken en te bewegen’.

Dit geeft een beeld van wat het te bieden heeft. Door oefeningen kan de energie weer in beweging komen, kunnen stagnaties worden opgeheven en kom je weer lekker in je vel. Dit kan natuurlijk ook door sporten of door te ontspannen, maar omdat Do-In uitgaat van de mens als geheel worden alle aspecten erin meegenomen.

Bij Do-In werk je met beweging, ademhaling, meditatie en visualisaties. En vanuit de samenhang met de Chinese geneeswijze ook met zelfmassage en acupressuur. Hierbij kun je via speciale punten op het lichaam de energie beïnvloeden, waardoor deze beter kan stromen. Daarnaast kun je gebruik maken van voeding om dit proces te ondersteunen. Do-In is een zachte manier om je lichaam in beweging te brengen en de energie weer te laten stromen.

Doordat Do-In gebruik maakt van verschillende technieken, is het geschikt voor iedereen. Ook als je chronische klachten hebt, zul je op deze manier meer balans gaan ervaren. De zelfmassages, acupressuur en visualisaties kun je zelfs doen als je bedlegerig bent of ziek; of als je een beperkte ruimte hebt, zoals op kantoor. Dit betekent dat je Do-In makkelijk kunt inpassen in je dagelijks leven; je kunt het toepassen achter je beeldscherm, in de trein of terwijl je staat te wachten bij de kassa. Ook zonder ingewikkelde houdingen kun je de levensenergie weer laten stromen. En mocht je juist meer willen, dan zijn er allerlei strekkingen en oefeningen die je kunt uitbreiden zover als passend is voor jou. Hierdoor is Do-In een weg naar meer energie, gezondheid en balans voor iedereen: jong en oud, flexibel of stijf, met of zonder ervaring.

Ik heb de opleiding gevolgd aan de Do-In Academy in Leiden. https://www.DoInacademy.com/

Do-In Yoga

Voorbeeld van een acupressuurpunt

Long 1. Dit punt ligt in het hoekje tussen je sleutelbeen en je schouderkop. Je voelt daar een holletje, net onder je sleutelbeen. De energiestroom komt hier vaak in het gedrang door de houding bij bv. beeldschermwerk: de voorover gebogen rug en schouders. Kom daarom rechtop zitten als je dit punt behandelt.

Je kunt erover strijken, het verwarmen, erop kloppen met je vingers of een ontspannen vuist of er wat druk op geven. Voel wat je prettig vindt. Het geeft ademruimte, zodat je dieper en rustiger kunt ademen. Soms merk je dat je weer nieuwe inspiratie krijgt. Bij verkoudheid helpt het om slijm te transformeren, waardoor je minder hoest. Ook is het fijn om dit punt te masseren bij schouderpijn. Het kan zijn dat je opeens beseft dat je dit intuïtief al doet!

 

Reacties

“Het voelt wonderlijk, hoe snel je eigen aanraking je lichaam in beweging brengt. En hoe zij feilloos deze plekken bij klachten weet te vinden.” 

Deelnemer

“Prachtig Janine! Je hebt je de magie van de meridianen eigen gemaakt en weet je observaties te vervlechten tot ingenieuze mooie series.”

Lilian Kluivers
Do-In Academy

“Ik heb inmiddels al best wat acupressuurpunten ervaren. En als ik deze plekken licht masseer of aanraak, voel ik al gauw meer stroming, ontspanning of ruimte ontstaan.”

Deelnemer